torsdag den 7. juli 2011

Der var en gang...

Ja, jeg elsker orkidéer og vil på denne blog vise nogle af mine orkidéer frem og også skrive lidt om dem, om pasningen af dem og om mine erfaringer herfra.

Min interesse startede for 7 år siden, hvor jeg fik en fantastisk flot Phalaenopsis af nogle venner. Jeg fik bogstaveligt talt koldsved ved tanken om at skulle passe denne store, flotte blomst. Jeg havde absolut IKKE grønne fingre og ingen blomstrende stueplanter havde nogensinde overlevet mere end ganske få måneder i mit hjem. Og nu stod jeg så der med ansvaret for, hvad jeg nu ved, en meget dyr orkidé. Og ganske rigtigt... pragtorkidéen overlevede ikke... det drejede sig ikke en gang om måneder men om uger.

Så blev jeg stædig. Det kan ikke passe. Jeg købte straks en ny orkidé, hos en blomsterhandler og overvågede den nøje. Fulgte min svigermors instrukser om at vande med 1 snapseglas vand om ugen. Jeg satte en påmindelse på min telefon og så kørte det ellers derudad. Regelmæssigheden passede orkidéen og den overlevede. Snart kom flere orkidéer til og snart fik jeg for alvor blod på tanden.

Lige efter nytårsaften 2011 købte jeg orkidé nr. 33 til 37 og i skrivende stund, kun 6 måneder senere har jeg 63 orkidéer ialt... De fylder godt men de er smukke og jeg nyder synet af dem. Samtidig er det en spændende udfordring at passe og pleje de lidt mere specielle orkidé-arter og glæden er ekstra stor, når netop disse orkidéer blomstrer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar