mandag den 24. oktober 2011

ET ORKIDÉTRÆ...?

Ja, det er lige hvad det er… :-)  Når mine Phalaenopsis ikke ”gør noget” over en længere periode, så bliver de brugt til forsøg. Det var helt tilfældigt at jeg reddede et pilestativ, som min mor ville smide ud. Men jeg fik en idé, så snart jeg så det.


Jeg udvalgte to forholdsvis store Phalaenopsis, der alligevel skulle pottes om. Disse monterede jeg hhv. øverst og midt på stativet. Jeg tror der er en god chance for, at de vil trives, da de har gode rødder og kraftige blade. Sunde planter. De har bare ikke blomstret i et stykke tid.

Som ”fyld” tog jeg fire små gnalllinger, som jeg i årevis har forsøgt at få til at vokse og blomstre. De to af dem er vistnok købt som mini-planter for 5-6 år siden. De to andre har været næsten udslettet, da jeg engang glemte dem i drivhuset. Kun de tørre rødder var tilbage, men i løbet af to år har de hver fået 3-4 blade. Hvorom alting er… de har stået i hver sin potte og optaget plads i vindueskarmen, uden at der er sket det vilde. Så hvorfor ikke få det vilde til at ske. Det kan jo være de får lyst til at vokse, når nu de får luft ”mellem tæerne”…

Jeg synes selv det ser rigtig godt ud. Og til jul kan jeg sætte en lille lyskæde på… ;-)


I det hele taget går det godt i den hjemlige orkidéjungle. Otte Phalaenopsis har fået nye blomsterstængler, to Cambria har fået hhv. een og tre blomsterstængler. En Oncidium, som jeg monterede på en birkestub i august (link), har fået en blomsterstængel. Den får en masse små, gule sommerfugle blomster. Min Psychopsis blomsterer igen, med en vildt udseende men spektakulær blomst og snart blomstrer min Venussko igen. Tre af mine Dendrobium, hvoraf to er monterede, har en masse blomsterstængler. Især den ene Dendrobiums blomster glæder jeg mig til at se. Den købte jeg nemlig i afblomstret stand. Det er spændende (og billigere) at købe afblomstrede orkidéer. Så får man sig en overraskelse, når de blomstrer; og den overraskelse er altid god, når det er orkidéer det drejer sig om…


Pasning og puslen om min orkidéer har været lidt på standby de sidste par uger… Vores hund, den dejlige beagle Freja, har nemlig fået ”aflæggere”. Tre dejlige drenge blev det til.


Og når man har sådan nogle størrelser i huset står tiden ligesom stille. De gør altid et-eller-andet sødt jeg lige skal se på, også selv om de sover. Det kan der gå timevis med, altså at de sover og jeg kigger…

1 kommentar:

  1. hvor er de da nuttede -og fredelige...
    lilian

    SvarSlet