mandag den 3. oktober 2011

SOMMERVEJR I OKTOBER, NYE ORKIDÉER OG VANDPERLER...

Sidste gang jeg skrev på min blog handlede det meget om, at efteråret var kommet for at blive og at jeg fra nu af ville være nødt til at klare vandingen af mine orkidéer inden døre. Hvor tog jeg dog fejl… heldigvis. Den første weekend i oktober var der det smukkeste sommervejr, næsten vindstille og over 20 grader. Alle mine orkidéer kom ud på terrassen, blev luftet, vandet, nusset og fik lige en smag af den rigtige sol. Også for mig var det en ren fornøjelse, selv om det var tungt at slæbe alle planterne ud og ind.

 

Og så er der kommet nye orkidéer til samlingen siden sidst. Nordjysk Orkidé Klub holdt udstilling hos Plantorama, der i dagens anledning havde indkøbt en masse spændende orkidéer. Så en tur til Plantorama var et absolut must den skønne 1. oktober-sommerdag. Jeg købte slet ikke noget… Men min mand købte tre flotte orkidéer som jeg har lovet at passe for ham, indtil jeg skal have dem i bryllupsdagsgave om et par uger… J  Jeg fik en Phalaenopsis Mini Mark af Orkidéklubben, fordi jeg meldte mig ind i foreningen. Det har jeg længe haft planer om at gøre, men… Nu blev det så ordnet samtidig med, at jeg fik en orkidé. Ikke dårligt.


 Se nærmere på de nye, såvel som de gamle, orkidéer på www.ferslevmejeri.dk/orkideer.


FOR OG IMOD VANDPERLER
Vandperler er bittesmå geléperler, der skal lægges i vand før brug. De suger vand til sig og bliver ca. på størrelse med marmorkugler (for os der kan huske dem J). I en vase med orkidéer eller afskårne blomster afgiver de langsomt vand til rødder og stængler. På denne måde kan man undgå at vande i ca. 3 uger. Vandperlerne kan peppes op med nyt vand eller tørres og gemmes til en anden god gang.

Da jeg først hørte om vandperler var jeg nysgerrig (meget) og skeptisk (lidt). Vandperlerne kunne jo være en god måde at holde visse orkidéer fugtige på samtidig med at de pynter. På den anden side så kan orkidérødder sjældent tåle at stå i vand i længere tid, uden at rådne. Såhhhh.. var det nysgerrighed eller skepsis, der vandt…? Tja… Jeg har nu brugt vandperler i en måneds tid og er glædeligt overrasket.

Jeg bruger mine vandperler til orkidéer, der trænger til et løft pga. f.eks. tørre rødder, slappe blade, mangel på vækst osv. Pt. hjælper vandperlerne en Burregeara Nelly Isler, der har mange harmonikablade, der er tegn på vandmangel og diverse Phalaenopsis, der så triste ud. Disse Phalaenopsis stortrives i vandperlerne, nogle havde stængler, da jeg omplantede dem, og de er på nippet til at blomstre. Især én Phalaenopsis har haft stor glæde af vandperlerne.


Denne Phalaenopsis har levet en omskiftelig tilværelse siden juni, hvor jeg monterede den på en birkestub. Det gik ikke så godt. Det var helt klart, at den manglede vand, ligegyldigt hvor ofte jeg vand-forstøvede den. I juli pottede jeg den i bark igen, men den kom bare til at se værre og værre ud. I august fyldte jeg dens urtepotteskjuler med vand, og lod den stå et par uger. Langsomt begyndte bladene at rette sig op. I september satte jeg orkidéen i en vase med vandperler og nu efter en måned strutter den af livsglæde. Den har fået faste kraftige blade og et fint nyt blad.


Spørgsmålet er så om orkidéerne kan tåle at blive stående i vandperlerne i længere tid. De skal jo have en hvileperiode med nedsat vanding. Det får jeg at se. Hvis der er tegn på mistrivsel kan jeg jo hurtigt potte planterne i bark igen.     


4 kommentarer:

  1. Hvordan er det så gået med orkideen siden? :) Jeg er selv stor fan af vandperler, og har haft held med at få mine orkideer til at overleve. (Før var det noget min mor ordnede for mig ;)

    SvarSlet
  2. Hej Gianna. Den viste orkidé døde desværre, da rødderne rådnede. Jeg bruger ikke vandperler mere, da jeg synes det var bøvlet at rense dem og vandet hver 2. - 3. uge... Men du har haft held med det? Det ser også godt ud, men kan du godt holde vandperlerne rene?

    Jeg er begyndt at plante i leca-nødder, hvis een af mine orkidéer skranter lidt. Ved at bruge leca får rødderne også luft. De øvrige orkidéer som jeg havde i vandperler, har jeg plantet tilbage i potter eller monteret i hængekurve.

    Held og lykke med dine vandperler... :-)

    SvarSlet
  3. Det forstår jeg ikke :)

    I min mors orkideer står der tit vandperler i og det rådner aldrig. De har holdt mange år de orkideer.

    SvarSlet
  4. OMG,,, jeg har lige købt mine vandperler. jeg glæder mig til at rpøve dem,, håber det virker..

    SvarSlet