mandag den 25. juli 2011

Mangfoldighed

Én af de ting jeg er fascineret over ved orkidéer er, at der findes så utroligt mange forskellige arter. Sådan på faktaplan er orkidéfamilien den plantefamilie, der har flest arter, omkring 35.000 arter på verdensplan, flest i de tropiske egne. Dette svarer til at hver 7. blomstrende plante er en orkidé. Udover de 35.000 arter i naturen har gartnere og andre entusiaster fremavlet et stort antal nye planter, de såkaldte hybrider. I størrelse varierer orkidéerne fra få millimeters højde til kæmpevækster på flere meter. Nogle dufter sødt og godt, andre som råddent kød.

Mangfoldigheden på min egen matrikel er knap så omfattende. Idet de fleste af mine orkidéer står i stuen, skal de IKKE lugte af halvspist zebra-kadaver. Men jeg har et par stykker, der dufter ganske godt, én af disse dufter dejligt af kokosolie, hvilken minder mig om min ungdoms favorit sololie. Det var dengang man smurte sig ind i sololie for at stege i solen og ikke for at beskytte sig mod UV stråling. 


På billedet ovenfor ses en Phalaenopsis og en Encyclia Vittelina. Den største blomst på Phalaenopsis'en måler 13 cm mens Vittelina'ens "vingefang" er beskedne 4 cm. 

På billedet nedenfor ses Vittelina'en sammen med en Maxillaria Tenuifolia. Det er denne Maxillaria, der bringer minderne frem om varme somre og kokosolie på branket hud. 


Når man ser på de 3 afbildede orkidéer er det jo ikke umiddelbart indlysende, at de tilhører samme plantefamilie. Det samme kan siges om denne Cymbidium nedenfor. 


Når jeg fortæller mine gæster, at dette er en orkidé, så ser de ganske tvivlende på mig. Nu rabler det for staklen... Men nej. Orkidéfamilien er den mest mangfoldige plantefamilie i verden. Og de viste eksempler er jo kun fra mit personlige orkidérige. Så...

...det er ganske vist...!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar