tirsdag den 30. august 2011

En måned i orkidéernes tegn

August måned har helt og holdent stået i orkidéernes tegn. Ja, jeg har stort set ikke lavet andet end at passe, nusse, montere, fotografere, tale og skrive om mine orkidéer. Det startede med at jeg, i slutningen af juli, kom hjem fra Orkideimperiet, belæsset med nye orkidéer af forskellige slægter og arter. Så skulle jeg jo til at hitte ud af, hvordan jeg skal passe og placere dem. Efter MANGE daglige opslag på diverse websider om orkidéer, mange fordi jeg alligevel ikke kunne huske det bagefter, besluttede jeg mig for at lave mit eget katalog med billeder og tekst om købs- og blomstringstidspunkt, placering og pasning (både de officielle råd og mine egne erfaringer). Som sagt så gjort. Det var en omfattende men spændende opgave, der aldrig bliver helt færdigt, da jeg dagligt tilfører nye notater og… forhåbentlig får en ny orkidé en gang i mellem, der så skal katalogiseres… Ud fra mit private Word-opslagsværk lavede jeg også en hjemmeside, der kan ses på www.ferslevmejeri.dk/orkideer . Udover at vise og skrive om mine orkidéer, skriver jeg også om pasning, montering og frøformering mv. Jeg håber andre glade amatører kan få glæde af hjemmesiden, ved at læse om mine erfaringer.

I august blev jeg også grebet af en trang til at montere mine orkidéer på bark og træstubbe. Både af lyst, det er jo spændende… men også lidt af nød. Der var meget trangt i vore vindueskarme, ja vi følte næsten, at vi sad med orkidéerne på skødet, så mange var der i stuen. Og så virker det overfyldt i stedet for hyggeligt. Selvom orkidéer ser flotte ud i flok så at sige, så er hver orkidé også en skulptur i sig selv og kræver sin egen plads, hvor den rigtig kan ses. Nogle af de nyeste orkidéer trængte til at blive plantet om og en del af disse trives bedst, hvis de er monterede (har frie rødder). I foråret fældede vi et birketræ for at give lys til drivhuset. Birketræ er utrolig dekorativt (synes jeg), så jeg fandt nogle specielle stubbe og grene og monterede et par orkidéer på hver stub. Så birketræet døde ikke forgæves. Jeg synes selv mine orkidé-dekorationer er flotte, og det virker også som om orkidéerne trives efter at være sluppet ud af potterne. Men jeg lavede et par bummerter ved at montere halvskygge orkidéer på samme stub som soldyrkere… men når man er en glad amatør så sker sådanne ting og så lavede jeg det jo bare om… :-)


Mine monterede orkidéer kan ses på: 

I juli eksperimenterede jeg med frøformering, hvor det lykkedes på to Phalaenopsis. Der er snart gået to måneder efter formeringen og frøkapslerne er ved at være store. 
Se http://www.ferslevmejeri.dk/orkideer/formering.html 

Der er dog lang vej endnu. For Phalaenopsis er frøkapslen 5½ - 9 måneder om at blive fuldt udviklet. Selvom frøkapslen tilsyneladende udvikler sig normalt og er fuld af frø, er der ingen garanti for at disse frø rent faktisk er blevet bestøvede. Hvis frøene er bestøvede går der 2½ - 3 år inden frøene har udviklet sig til små, prikleklare planter, hvis det altså lykkes mig at dyrke så sterilt som processen kræver. Lykkes det skal planterne så bruge 2 - 4 år på at vokse sig så store, at de kan udvikle stængler og blomster. Nogle planter blomstrer endda ikke før 10 - 15 år efter frøformeringen...

Men som glad amatør og optimist, så interesserer jeg mig mere for processen her og nu, end jeg bekymrer mig om det mulige resultat mange år ud i fremtiden. Og tænk hvis det lykkes mig at lave min helt egen orkidé, med den størrelse og de farver jeg har valgt... Se det vil være noget af et højdepunkt.

Ergo følger jeg frøkapslernes udvikling med stor interesse. Det er dog ikke helt så spændende som at vores hund skal have hvalpe om fem uger. Og til den tid må orkidéerne nok træde lidt i baggrunden. Men indtil da... ;-) 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar