torsdag den 22. september 2011

Orkidéer på australsk… og danske nyheder fra dagligdagen.

”Dendrobium Nobile skal vandes ofte hele sommeren indtil marts måned, hvor hviletiden starter. Genoptag vanding og gødning, når vinteren er slut, dog senest i november, hvor nye skud bør være 3-4 inches lange” Okay så??? Jeg undrede mig noget over denne pasningsvejledning og læste den igennem flere gange, før det gik op for mig, at sommeren rent faktisk varer helt til marts, hvis man vel og mærke bor i Australien… Jeg skal vist lige have oversat teksten lidt grundigere og byttet om på årstiderne o.a.  Men sagen er, at min Dendrobium Nobile faktisk har fået nye skud, tre stk. i alt. Men om de lige er 3-4 inches lange har jeg ikke lige målt, eller om det er årstid for nye skud, ved jeg ikke endnu, men svaret må vise, om min Nobile lever på dansk eller australsk. Hvorom alting er, så står Nobilen stadig ude på terrassen sammen med to andre Dendrobium og en enkelt Cymbidium. De må gerne ramme frysepunktet har jeg hørt. Især den omtalte Nobile skal man ikke pylre for meget om. Men… jeg må indrømme, at de bliver evakueret en gang imellem, når blæsten bliver for stærk. Ikke fordi jeg tror, at planterne ikke kan tåle det, men fordi jeg er bange for at potterne skal vælte. De står nemlig på et bord. Hvis de står på fliserne, så… Ja, vores søde lille hund har en mani med at alle krukkeplanter skal hives op af krukkerne. Hvorfor vides ikke. Hun(d) spiser dem ikke, men måske er hun nysgerrig efter at se, hvad der er nedenunder…

Apropos evakuerede orkidéer… så har det køligere vejr også tvunget mig indendøre og orkidérutinerne skal ændres. Indtil nu har vi indimellem haft nogle lune, solrige dage og det har været nemt. En stor spand vand på terrassen og så bare i gang med at dyppe. Orkidéerne kunne stå og dryppe af på fliserne (så længe hunden ikke var i nærheden). Det har især været nemt med orkidéerne i tremmekurvene, der kom op at hænge under tagudhænget. Tremmekurve med Phalaenopsis, hvis lange rødder hænger nedenud, kan jeg jo ikke så godt stille fra mig. Så indendøre bliver der god brug for brusekabinen, når tremmekurvene skal dryptørre. Jeg kunne selvfølgelig gå afsides til værkstedet eller garagen, men blot tanken om at slæbe 76 orkidéer frem og tilbage, tager pusten fra mig. Det bliver til mange kilometer med mange kilo. Det er selvfølgelig god motion, men…

Nye orkidéer
Siden sidst har jeg fået tre nye orkidéer: en Phalaenopsis Equstris var. Ilocus (læs mere), en Eulophia Euglossa og en Psychopsis Mariposa "GV" (læs mere). Alle tre er meget specielle, dog udmærker Eulophia’en sig på især et punkt… Den er 132 cm høj (min 8-årige søn er 137 cm høj) og fuld at blomster. Psychopsis’en var ved at afblomstre, da jeg fik den, men det betyder ikke noget. Der er nemlig allerede et nyt skud under det gamle… Psychopsis’en er en spøjs plante, alene navnet leder tankerne hen på noget a la Hitchcock… Psychopsis’en har én stængel, hvorpå der sidder én blomst. Mens denne blomstrer, vokser der en ny knop frem nedenunder. Når blomsten visner og falder af, går der et par uger før den nye knop springer ud og blomstrer, mens en ny knop udvikler sig. Og sådan kan det fortsætte i et år eller mere.

Flere af mine orkidéer har fået nye skud. Især de nye skud på Dendrobium Berry Oda synes jeg er spøjse. Jeg nippede to keikier af min ”gamle” Berry Oda, og stak dem ned mellem nogle sten og en træstub. 
Nu ½ år efter har den ene keikie dannet et nyt skud og den anden en blomsterstængel (læs mere).

Udover nye orkidéer og nye skud, så går det også langsomt men sikkert fremad med frøformeringerne, der nu er 2½ måneder gamle. Den ene frøkapsel er vokset lidt i længden og begge er blevet kraftigere og med dybe furer. Der går dog endnu 2 måneder (som minimum) inden der kan høstes. Hvis alt går vel (se mere).

Hver dag er orkidédag…
…i hvert fald hjemme hos mig. Der er altid en-eller-anden orkidé, der skal vandes, forstøves, nippes, nusses, flyttes, fotograferes, skrives om osv. Og næsten hver dag fører jeg ændringer ind på min hjemmeside. Det kan være små ting som billedet af et nyt skud eller større ting som indkøb af en ny skønhed... Så kig ind på www.ferslevmejeri.dk/orkideer/ en gang i mellem.

Jeg er ikke helt færdig med at skrive om pasningen af orkidéer. Det er jo temmelig omfattende, men det kommer stille og roligt… sådan lidt hen ad vejen. Færdig bliver jeg forhåbentlig aldrig… Det vil jo betyde, at hele mit orkidé-eventyr er slut. 

1 kommentar:

  1. Lenette Rasmussen5. januar 2012 kl. 15.55

    Hej Henriette.
    Har prøvet at finde en mailadresse eller noget på dig men uden held. Jeg kunne virkelig godt bruge din hjælp. Mine orkideer begynder at se lidt slappe ud i bladene :-/
    Vil du ikke kontakte mig på lenette555@hotmail eller evt. SMS på 29701709.
    Gerne så hurtigt som muligt. ;)

    SvarSlet